FANDOM

Papusza Bronislawa Wajs

Bronisława Wajs, Papusza, 1908. augusztus 17-én vagy 1910. május 10-én született Lublinban, 1987. február 8-án hunyt el Inowrocławban, az első cigány nyelven író költőnőként tartják számon. 1949-ben fedezte fel és kezdte lengyelre fordítani Jerzy Ficowski, aki Julian Tuwimnak küldte el az első elkészült műveket; 1951-ben debütált a Nowa Kultura című lapban. A verseit és személyét szándékai ellenére felhasználták a romák letelepítési propagandájában, a cigány közösség kivetette magából. Nomádként született, a letelepítést követően Gorzów Wielkopolskiban élt. 1992-ben dokumentumfilm készült életéről (Historia Cyganki), Colum McCann amerikai író 2007-ben megjelent Zoli című regénye az ő életén alapul, bár a történet főhőse egy szlovák roma nő, de olvashatunk róla például Isabel Fonseca Állva temessetek el! A cigányok útja című könyvében is (Elekes Dóra ford., Budapest: Európa, 2010). A Cinka Panna Cigány Színház I. Matykó király című Korczak-átiratának egyik hőse. 2013-ban mutatták be Joanna Kos-Krauze ésKrzysztof Krauze róla készült filmjét, mely rögtön bekerült a Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjába. Versei magyarul az Új Ember folyóiratban és a Magyar Napló 1996/11. számában jelentek meg.

Megjelent kötetei (Jerzy Ficowski fordításában):

  • Lesie, ojcze mój (1990)
  • Pieśni mówione (1973)
  • Pieśni Papuszy (1956)

Versei az Új Ember 2010. augusztus 20-i számában

Papusza a Kethano Drom oldalán

Az I. Matykó király oldala a Cinka Panna Cigány Színház honlapján