FANDOM

Teresa Sławomira Torańska
Teresa Toranska

forrás: newspix.pl/Jacek Herok

, 1944. január 1-jén született a Belarusz területén található Wołkowyskban, 2013. január 2-án hunyt el Varsóban, író, újságíró. A Varsói Egyetem jogi karán szerzett diplomát, a hetvenes évektől együttműködött mind a Kultura címet viselő hetilappal, mind a párizsi Kulturával. A hadiállapot idején volt kommunista döntéshozókkal készített riportokat, melyek Oni címmel jelentetett meg kötetben 1985-ben, később a TVP2 talk-showjában is foglalkozott a témával. 2000 és 2012 között a Gazeta Wyborcza Duży Format című riportmellékletének szerzője, 2012 márciusától haláláig a Newsweek lengyel kiadásában publikál. 2012-ben a Newsweek kilenc kötetben jelentette meg beszélgetéseit. 2011-ben diagnosztizáltak nála tüdőrákot, az intenzív kemoterápia hatására kezdetben javult az állapota, ám 2012 decemberében hirtelen rosszabbra fordult és végzetesnek bizonyult. A Powązki Katonai Temetőben nyugszik. 2001-ben a Lengyelország Újjászületése Érdemrend Tiszti Keresztjével, halála után parancsnoki keresztjével tüntették ki. A lengyel Newsweek róla elnevezett díját 2013-ban adták át első ízben.